“Mijn doel is cliënten blij maken”
Al ruim drie jaar werkt Arita Pellegrom met veel plezier als huishoudelijk medewerker bij RST in de Betuwe. Elke week bezoekt ze haar vaste cliënten, die vrijwel allemaal bij haar in de buurt wonen. Ze ondersteunt niet alleen ouderen, maar ook (jonge) gezinnen. Kortom, een mooie mix van huishoudens.
Op een verjaardag van vrienden werd Arita enthousiast gemaakt om aan de slag te gaan bij RST. “Ik werkte al als huishoudelijk medewerker bij een andere organisatie. Ik raakte met iemand aan de praat die ook in de huishoudelijke ondersteuning bij RST werkte. We kletsten wat verder en hoe meer het gesprek vorderde, hoe enthousiaster ik werd! Uiteindelijk heb ik besloten om ook bij RST te solliciteren. Een goede keus, zo bleek.”
Tijd nemen voor de cliënt
Werken als huishoudelijk medewerker is veel meer dan het doen van alleen huishoudelijke taken. “Ik ben niet alleen van de ‘poets’. Vaak ben je de enige persoon die cliënten die dag, of soms zelfs die week, zien. Daarom vind ik ook dat er echt tijd genomen moet worden voor de mens, naast het leefbare huis. Verder kijk ik ook mee: gaat het goed in de koelkast bijvoorbeeld? Zijn er nog artikelen die niet meer goed zijn of aangevuld moeten worden? Ik oriënteer in z’n algemeenheid of alles wel goed gaat. Juist dat maakt het zo divers. Ik voel me niet alleen huishoudelijk medewerker: ik bied ook een luisterend oor en ben echt een belangrijk persoon in het leven van een cliënt.”
Signalerende functie
Naast het bieden van een luisterend oor, is het belangrijk om mee te kijken bij wat er speelt bij de cliënt. “Als er problematiek naar boven komt in gesprekken, dan bespreek ik dat met mijn leidinggevende. De signalerende functie is daarmee ook één van de belangrijkste functies. Als ik iets gesignaleerd heb of iets in gang gezet heb waardoor het vervolgens voor mijn cliënt beter wordt, geeft dat een bevredigend gevoel.” Arita is trots op de opvolging die RST geeft aan signalen die vanuit de medewerkers komen. “Soms denk ik: hier kan wel een half uurtje extra bij. Als ik dat aangeef bij mijn leidinggevende, wordt dat snel opgepakt.”
Waardevolle gesprekken
Het echte contact dat er is met cliënten zorgt ervoor dat er regelmatig mooie gesprekken ontstaan. “Soms komen er levenskwesties ter sprake. Het moeilijke vooruitzicht van het ouder worden of van ouder worden en ziek zijn. De meeste cliënten delen dezelfde levensovertuiging, wat het in dit soort gesprekken wat makkelijker maakt om dingen te delen. Maar juist ook met mensen die niet bij de kerk zijn aangesloten heb ik mooie gesprekken! Het gaat om het echte contact dat er is en dat ervaar ik zeker zo.”
Breisels als cadeautjes
Arita ervaart ook belangstelling vanuit haar cliënten. “Cliënten zijn ook erg meelevend naar mij en mijn familie toe. Toen er bijvoorbeeld kleinkinderen op komst waren, leefden ze helemaal mee en maakten ze soms zelfs breisels als cadeautjes. Je bent voor hen ook veel meer dan een hulp. Het komt echt van twee kanten.”
Ontwikkeling door scholing
Bij RST staat ontwikkeling hoog in het vaandel. Arita waardeert de mogelijkheden die RST biedt enorm. “Aan de scholingen die worden aangeboden doe ik eigenlijk altijd mee. Zo hadden we laatst een dag met als onderwerp ‘rouw en verlies’. Precies dat is een onderwerp dat in mijn werk vaak ter sprake komt. Daarvoor laat ik mijn emmer graag even staan. Daarover praten is dan zo belangrijk! Het is waardevol en leerzaam dat RST dit soort scholingen biedt.”
Met plezier naar het werk
Arita zit helemaal op haar plek bij RST. “Ik vind de organisatie echt heel warm. Het is gezellig, het is goed. Ik ga echt met plezier naar mijn werk! De uitdaging voor mij is dat cliënten blij zijn als ik ben geweest en weer uitzien naar het volgende ondersteuningsmoment. Mijn doel is cliënten blij maken.”