Medewerkerstevredenheid bij RST bovengemiddeld hoog

De mogelijkheid om zelf het werk in te delen en de algehele werksfeer zijn de belangrijkste pluspunten van het werken bij RST Zorgverleners. Dat is de uitkomst van het laatste medewerkerstevredenheidsonderzoek dat RST hield.

Medewerkers van RST konden cijfers uitdelen voor allerlei aspecten van het werken bij RST. Gemiddeld scoorde RST een kleine 8, wat bovengemiddeld is, vergeleken bij andere thuiszorgorganisaties.

Geen nummertje

‘Voor RST Zorgverleners is de belangrijkste uitkomst dat medewerkers van RST zich gezien voelen als mens en ook de waardering ervaren die ze nodig hebben om met plezier aan de slag te gaan’, vertelt Ada van de Kieft, P&O-adviseur bij RST. ‘Wij hebben meer dan 1100 mensen in dienst. In elke grote organisatie bestaat het risico dat medewerkers een nummertje worden. In het onderzoek zien we dit echter gelukkig niet terug.’

Andere positieve uitspringers waren het werkplezier en de algemene trots die medewerkers voelen over hun baan en hun werkgever. Ada: ‘Je ziet dat medewerkers van RST andere mensen ook aanraden om eens bij RST te solliciteren. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee: betere reclame kun je bijna niet hebben.’

Scherper

De cijfers voor RST vertonen geen echte uitschieters. Toch zijn er wel enkele punten waaraan RST werken moet. Ada: ‘Medewerkers scoren minder hoog (gemiddeld een 7,0) als het gaat om elkaar feedback geven of aanspreken op dingen. We zijn dus eigenlijk een beetje te lief voor elkaar, zou je kunnen zeggen. Dat klinkt positief, maar het is wel degelijk iets waarin we scherper moeten worden.’

Terwijl het management over het algemeen veel vertrouwen geniet, laat het onderzoek zien dat andere overkoepelende zaken wat minder vertrouwen genieten. Deze scoren lager dan gemiddeld voor RST, maar toch nog een goede 7,2.

Ada: ‘Misschien is het ook een communicatieprobleem. Als ondersteunende diensten zouden we wellicht beter uit kunnen leggen wat we doen en waarom we de keuzes maken die we maken.

Wat denk ik ook meespeelt is dat medewerkers zich vaak meer deel van hun kleine team voelen dan van de grote organisatie. Dat is logisch, maar het blijft een punt om aan te werken.’

Respons

Volgens Ada zegt ook het responspercentage veel over de medewerkers van RST. Maar liefst 61% van de medewerkers heeft de enquête ingevuld. ‘Medewerkers van RST zijn vaak bereid om iets extra’s te doen voor de organisatie. Dat doen mensen alleen als ze merken dat de organisatie ook het beste met hen voor heeft. Ik kan daar wel blij van worden!’