Interview met Geerke Visch (teammanager Verpleging & Verzorging)
Dertien jaar geleden is Geerke Visch begonnen als wijkverpleegkundige bij RST Zorgverleners. Zes jaar geleden ging ze aan de slag als teammanager Verpleging & Verzorging. Naast de dagelijkse aansturing van haar team is Geerke nauw betrokken bij het implementeren van innovaties in de organisatie.
“De kennis en ervaring van anderen helpt mij bij mijn keuzes”
“In de thuiszorg zijn er veel mogelijkheden om te innoveren. Toen ik me er in ging verdiepen, merkte ik dat er zoveel innovaties op de markt zijn dat je als organisatie bijna niet weet wat je waarvoor in kan zetten. Het is dan ook fijn dat er met de innovatie-fabriek een regionaal netwerk van partners is, die allemaal bezig zijn met innoveren. Binnen dit netwerk delen we kennis en leren we van elkaars ervaringen. Dat helpt mij om voor mijn eigen organisatie keuzes te maken. Zo werken we op dit moment met VirtueleThuiszorg van MobileCare. Dat kende ik niet, maar kwam via het netwerk op mijn pad. Heel fijn, want het past goed bij onze organisatie en onze medewerkers en cliënten zijn er echt bij gebaat.”
Digitaliseren en tijdsbesparing in dagelijks werk
“Innovatie is voor mij overigens niet alleen zorgtechnologie. Het is ook het digitaal vaardiger maken van medewerkers en tijdsbesparing realiseren in het dagelijks werk. Ook hier werken we bij RST Zorgverleners actief aan. Onze collega’s kunnen bijvoorbeeld sinds kort met één inlog in alle systemen die ze nodig hebben: dossiers, Outlook, intranet etc. Daarnaast hoeven ze in de toekomst aan het begin van hun dienst niet meer apart de TeamTelefoon aan hun telefoon te koppelen. We starten binnenkort een pilot, waarmee dat automatisch gebeurt als ze opstarten.
Deze stappen lijken niet groot, maar het verminderen van activiteiten op administratief en/of automatiseringsgebied levert tijd en energie op bij onze medewerkers. Niet iedereen is namelijk voldoende digitaal vaardig om vaak te schakelen. Overigens hebben we ook het project ‘De digitale medewerker’ opgestart. Binnen elk team wordt één collega, die affiniteit heeft met digitaal werken, opgeleid om als aanspreekpunt te dienen voor vragen van teamleden over digitaal werken. Hiermee organiseren we voor onze collega’s een laagdrempelige manier om hulp te vragen.”
Innovaties overbrengen naar de werkvloer
“Naast het vinden van de juiste, passende innovaties voor onze cliënten en medewerkers, ligt er ook een uitdaging bij het overbrengen van die innovaties naar de werkvloer. Organisaties hebben hier vaak niet zelf de menskracht voor. Het is dan fijn om mee te kunnen liften op de activiteiten van anderen, bijvoorbeeld van de innovatie-fabriek. Ik stuur artikelen van de nieuwsbrief door naar collega’s, maar ook uitnodigingen van bijeenkomsten die georganiseerd worden. Het is fijn dat onze collega’s daar kennis kunnen maken met innovaties, hun kennis en netwerk kunnen uitbreiden en ervaringen kunnen delen met zorgprofessionals van andere organisaties. Het Vitaal Thuis Festival dat in oktober gehouden werd, was daar een mooi voorbeeld van.”
Samen hebben we ook een maatschappelijke taak
“Het netwerk dat we met elkaar vormen in de innovatie-fabriek is belangrijk. De innovatie-fabriek is een verbinder als het gaat om kennis delen en leren van elkaars ervaring. Als zorgpartners hebben we de taak om het ook daarvoor te gebruiken: actief onze kennis en ervaringen met elkaar te delen. Maar gezamenlijk, innovatie-fabriek en alle partners, hebben we ook een maatschappelijke taak. We moeten met elkaar de samenleving meenemen in de (urgentie van de) verandering in de zorg. En in de inzet van innovaties om passende zorg te kunnen blijven verlenen. Laten we ook daarin samen optrekken, want daar is iedereen bij gebaat.”
Dit artikel verscheen op 1 november 2023 in de nieuwsbrief van de innovatie-fabriek. Tekst: Katelijn Kelder-Houtbraken