Gerdien & Gerdien: “We delen meer dan alleen onze naam”

Gerdien ten Hove-Voortman en Gerdien Rolleman-Voortman zijn allebei naar dezelfde oma vernoemd. En ze werken allebei als huishoudelijk medewerker voor RST Zorgverleners. De een in Rijssen en de ander in Barneveld. Hoe is dat?

Gerdien Rolleman heeft oma Voortman nog gekend, maar toen Gerdien ten Hove drie jaar later geboren werd, was zij al overleden. Toch hebben de nichten meer dan alleen hun naam van haar geërfd.

Gerdien ten Hove: “We lijken allebei wel een beetje op haar, volgens mij. Oma was altijd een harde werker. Ze had een groot gezin en er waren veel monden te voeden. Het was altijd een komen en gaan van mensen. Zelfs toen de kinderen al volwassen waren, waren er nog enkele vrijgezelle ooms die lang thuis aan bleven komen. Het was altijd een en al gezelligheid. Beide eigenschappen hebben we van oma geërfd: het gezellige én het harde werken.”

Vol lof

Als jonge meisjes kwamen de nichtjes vaak bij elkaar over de vloer. Ze groeiden samen op in Rijssen, maar Gerdien ten Hove verhuisde 22 jaar geleden naar Barneveld, waar ze na de verhuizing aan de slag ging in de huishouding bij RST Zorgverleners. Er was toen nog geen Huishoudelijke Hulp van RST in Rijssen, dat volgde later.

12,5 jaar geleden besloot ook Gerdien Rolleman naar aanleiding van een advertentie in de krant om bij RST te solliciteren, maar dan in Rijssen. “Dat heb ik niet met mijn nicht besproken hoor, het leek me gewoon heel leuk om te doen.”

Gerdien ten Hove: “Behalve een achternichtje die ooit vakantiewerk heeft gedaan bij RST, zijn wij de enigen van onze grote familie die bij RST werken. Er werken in onze familie sowieso weinig mensen in de zorg.”

Zowel de moeder van Gerdien Rolleman als de ouders van Gerdien ten Hove hebben een tijdlang thuiszorg ontvangen van RST Zorgverleners. “Ze waren altijd vol lof over het team V&V Rijssen. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Die mensen verdienen een pluim!”

Extra band

Dat beide nichten bij RST werkzaam zijn schept wel een extra band. Gerdien ten Hove: “Ik spreek zeker niet al mijn nichten en neven nog regelmatig, maar met Gerdien Rolleman heb ik wel regelmatig even contact, bijvoorbeeld via de app. Het gaat dan natuurlijk over familienieuwtjes, maar ook vaak over het werk.”

Gerdien Rolleman: “Als ik eens ergens tegenaan loop app ik net zo lief even naar Gerdien als naar een van de collega’s in mijn eigen team. Hoe zou jij dat aanpakken, vraag ik dan. Gerdien heeft enorm veel ervaring, dus die heeft alles al eens meegemaakt!”

Gerdien ten Hove: “Contact houden is belangrijk, zeker nu. Een kaartje, een appje of een bemoediging, dat kan iedereen wel gebruiken. Je moet een beetje op de hoogte blijven van hoe het gaat!”

Luisterend oor

De huishoudelijk medewerkers komen in deze coronatijd veel eenzaamheid tegen. Gerdien ten Hove: “Vaak zien de cliënten ons vaker dan hun eigen kinderen en ze moeten echt even hun verhaal kwijt. Ze vertellen ons echt alles: hun hele hebben en houden …

Een luisterend oor is dan net zo belangrijk als het schoonmaakwerk. Ik heb nu nog meer dan ooit het gevoel dat we zinvol werk doen en van betekenis kunnen zijn in het leven van onze cliënten. Het is dankbaar werk!”

Geen poetsmiep

Gerdien Rolleman: “Ik voel me ook zeker geen ‘poetsmiep’. Je moet je voorstellen dat wij de cliënten vaker zien dan de wijkverpleging. Die zijn er misschien twintig minuten om iemand even te wassen, terwijl wij er de hele morgen zijn.

Ik doe in Rijssen mee met een mooie proef, waarin de huishoudelijke hulpen nauwer samenwerken met collega’s in de wijkverpleging. In Barneveld wordt dit nu ook opgestart.

Doordat wij de cliënt veel vaker en veel intensiever zien, kunnen wij eerder signaleren dat er iets mis is of beter kan. Bijvoorbeeld als een cliënt zichzelf niet meer goed kan verzorgen en de zorg eigenlijk geïntensiveerd zou moeten worden. Zo worden wij steeds meer de oren en ogen van de wijkzorg. Alles binnen de grenzen van de privacywetgeving natuurlijk.”

Medeleven

Vergeleken met vroeger vinden Gerdien en Gerdien dat het collegiale contact sowieso beter is geworden. “Ook met de leidinggevenden is veel meer contact. We krijgen iedere week wel een mailtje of een berichtje op het medewerkersportaal. ‘Bel maar gerust’, staat er dan. Dat is fijn om te weten. Dat je er niet alleen voor staat en dat er met je meegeleefd wordt.”